Tele2 fälls av Reklamombudsmannen för sirenljud i en 20 sekunder lång radioreklam som sänts på Star FM. Reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd.
Anmälaren ansåg att sirenljuden i reklamen kunde uppfattas som en polis, ambulans eller brandbil och att det var stressande vid bilkörning eftersom man kunde tro att ljudet var från ett utryckningsfordon som behöver komma förbi.
Tele2 skriver i sitt yttrande att reklamen har företagskunder inom ambulansverksamhet som tema och är del av en större kampanj att nå företagskunder i blåljussektorn. Bolaget anser att den speakerröst som ligger över det korta sirenljudet i reklamen tydliggör att det rör sig om just en reklam och att speakerrösten är lugn och ska förmedla ett tryggt budskap.
Nämnden fann dock att konsumenter förknippar sirenljudet med utryckningsfordon och att det kan utgöra ett störningsmoment vid bilkörning.