Styrelsen för PTS har beslutat om en utveckling av organisationen och en ny strategisk verksamhetsplan för de kommande tre åren. Bakgrunden är att myndigheten ser ett behov av att förbereda sig organisatoriskt på nya uppdrag som väntas följa EU:s ramverk "Digital Decade". För nya uppdrag behövs nya organisatoriska hemvister, enligt projektdirektivet som Telekomnyheterna tagit del av.
Redan nu ser PTS att den med allra högsta sannolikhet blir ansvarig myndighet för DSA (förordningen om en inre marknad för digitala tjänster) samt tillgänglighetsdirektivet. Dessutom pågår förhandlingar i EU eller Regeringskansliet om områden som data och AI, där PTS också kan få uppdrag.
Den förstnämnda förordningen ska tillämpas i sin helhet från februari 2024 men delar av den implementerades redan i februari i år. I ett delbetänkande till utredningen om kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om en inre marknad för digitala tjänster har PTS redan föreslagits som både behörig myndighet samt nationell samordnare av digitala tjänster.
Med anledning av det väntar sig PTS behöva rekrytera till och förstärka flera verksamhetsområden. Några som nämns är juridik, kundtjänst, tillsynsutövande samt system- och verksamhetsutveckling, enligt projektdirektivet.
Vad gäller tillgänglighetsdirektivet väntar PTS även här en "väsentlig utökning" av verksamheten och att dess samverkan med andra myndigheter inom digital inkludering också kommer behöva stärkas.
PTS ska enligt sin strategiska verksamhetsplan dessutom se över hur flera områden och arbetsformer kan effektiviseras internt. Det kan finnas samordningsvinster av att inrätta en gemensam kundtjänst för alla ansvarsområden mot konsumenter och medborgare.
Den senaste större omorganisationen inom PTS skedde 2018/2019, då analysavdelningen bildades för att stärka och samla myndighetens analyskompetens.