Allente ska med anledning av den senast inledda granskningen av bolaget från Konsumentverket jobba betydligt närmare sina säljpartners. Det säger kommunikations- och pr-chefen Maja Wikman Ulrich till Telekomnyheterna.
- Från och med nu är det nolltolerans som gäller. Vi ska bli betydligt bättre på att jobba närmare våra partners och vara mycket tydligare, även om jag vill betona att vi litar på våra partners, säger hon.
Dessutom menar hon att den nya granskningen och de 116 anmälningar som kommit in till Konsumentverket sedan november 2022 bör ses mot bakgrund av att Allente samtidigt har över 200 000 kundkontakter, inkommande och utgående sammantaget, varje månad.
Wikman Ulrich menar också att bredbands-tv är en komplex produkt som kunder ofta behöver diskutera mer utförligt. En del av klagomålen mot Allente handlade om att bolagets kundtjänst ofta hade långa kötider.
- De är mycket kortare nu men får vi ett tekniskt fel som drabbar flera tusen kunder så kommer väldigt många ringa in samtidigt. Det kan vi inte ta höjd för, eftersom det händer väldigt sällan, säger hon.
Allente har i början av juni skickat in sitt svar till Konsumentverket med anledning av den nya granskningen och beskrivit sina arbetsrutiner och åtgärder som vidtagits den senaste tiden. Bland annat har bolaget infört en uppförandekod med anledning av klagomålen som berör aggressiva försäljningsmetoder i konsumentens bostad. Konsumentverket har skickat in fler frågor, som bolaget nu har fram till augusti på sig att besvara.