Svenska konsumenter har börjat fokusera mer på pris och mindre på stabil internetuppkoppling när de ska välja internetleverantör de senaste två åren, enligt en ny studie av konsultfirman Simon-Kucher.
Förra året uppgav 22 procent att priset på bredband är mycket viktigt; i år har siffran stigit till 28 procent, medan 37 procent nu uppger att köpbeteendet påverkats av inflationen och det allmänna ekonomiska läget.
Konsultfirman tror dock att det finns ytterligare en dimension till den ökade prismedvetenheten.
"Konsumenterna har blivit mycket mer medvetna om att de kan be om mer än grundutbudet. Den som ingår ett avtal med en bredbandsleverantör kan till exempel få ett streamingabonnemang på köpet. Det har konsumenterna blivit alltmer medvetna om", säger senior director Jonas Nygreen från Simon-Kucher.
Ganska många konsumenter är benägna att byta leverantör efter utgången avtalsperiod också, varför operatörerna bör prioritera befintliga kunder genom att erbjuda något extra, menar Simon-Kucher. Fixed wireless access eller mer flexibla paket är några förslag på hur operatörer kan ge mervärde, enligt konsultfirman.