Trots ett lyckat andrakvartal med en ett kundintag på 38 000 nya kunder, en omsättningsökning på 5,0 procent och ett ebitda-resultat som ökat med 6,1 procent, så varnar Tres vd Haval van Drumpt för ett tufft andra halvår i år.
- Det senaste kvartalet har gått både upp och ner. Det var framförallt den sista månaden som gick bra för oss, men vi ser att kunderna tar längre tid på sig för att besluta om köp och att de inte är villiga att teckna abonnemang med långa bindningstider, säger han till Telekomnyheterna.
När det gäller Hallons prishöjning, som var den första sedan starten för tio år sedan, så var churnen, det vill säga kundtappet, lägre än förväntat.
Under kvartalet ökade Tre i Sverige sin omsättning till 1 908 miljoner kr (1 817 miljoner kr Q2 2022) samtidigt som serviceintäkterna ökade med 9,0 procent till 1 274 miljoner kr (1 169 miljoner kr) och ebitda-resultatet ökade till 716 miljoner kr (675 miljoner kr).
Men Haval van Drumpt är orolig för ett tufft andra halvår i år.
- Valutan och räntorna gör att våra kostnader ökar. Titta bara på all hårdvara som vi köper in, som vi betalar i USD och euro. Det svenska valutaläget gör att kostnaden för de inköpen har ökat kraftigt. Jag skulle vilja säga att branschen som helhet är i ett tufft läge, säger han.
TN: Hur ska ni hantera detta tuffare läge? Ska ni bli mer aggressiva eller ska ni snåla mer?
- Vi tittar mer och mer på hur våra pengar används, säger Haval van Drumpt.