Efter många år som sorgebarn är det numera B2B-verksamheten som lyfter Tele2 i Sverige. De senaste två åren har verksamheten visat lönsamhet och under det senaste kvartalet redovisar man en tillväxt på 7,8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Desto tyngre går det dock för Tele2:s konsumentverksamhet som bara redovisar en tillväxt på 0,3 procent för det andra kvartalet. Det framgår av Tele2:s kvartalsrapport som presenterades i dag.
På totalen ökade Tele2:s svenska omsättning med 2,0 procent till 5 507 miljoner kr (5 397 miljoner kr). Den svenska ebitda-marginalen minskade under kvartalet till 39 procent (41 procent) till följd av att det underliggande ebitda-resultatet sjunkit till 2 159 miljoner kr (2 217 miljoner kr).
Kundmässigt tappade Tele2 2 000 mobilkunder under kvartalet, drivet av ett fortsatt kundtapp inom prepaid med -41 000 kunder. På bredbandssidan ökade antalet kunder med 7 000 jämfört med Q1 och antalet digital-tv-kunder minskade med 8 000.