Driftstörningen hos Halmstads stadsnät pågick i över två dygn vilket medförde att flera av företagets privatkunder inte hade någon internetuppkoppling. Dessutom påverkades företagskunders verksamhet. Sedan i går kväll är dock problemen lösta för de allra flesta kunderna.
På sin hemsida på avdelningen för driftinformation skriver Halmstads stadsnät på onsdag morgon att vissa kunder fortfarande upplever störningar. Dock uppger vd Erik Eriksson till Telekomnyheterna att det i så fall rör sig om "en promille" som fortfarande upplever mindre problem.
- I princip alla kunder var uppe runt klockan 20 igår, säger han.
Han uppger att en utförlig utredning av varför haveriet hände står på tur.
- Största prioritet har varit att få alla kunderna uppkopplade igen. Nu börjar utredningen som väntas pågå i en vecka. Vi vet vad som hände men inte varför, säger han.
Angående vad som hände så skrev bolaget bland annat följande uppdatering om driftsstoppet på sin hemsida:
"Vad vi vet är att störningen beror på ett fel i vårt så kallade provisioneringssystem. Med det menas att de IP-adresser som tjänsteleverantörerna tilldelat våra kunder och som automatiskt ska uppdateras för att tjänsterna ska fungera, inte längre uppdateras som de ska. Det är det som gör att tjänsterna ligger nere".
Driftstörningen drabbade ungefär 30 000 personer.