I MSB:s förslag för etablering av Rakel G2 tillsammans med Trafikverket så lyfte myndigheten att det skulle krävas en samlad investering på 11,2 miljarder kronor från 2024 till 2040. Investeringen omfattar etablerandet av systemet och utrullningen av ett eget nät, samt reinvesteringar som en del av livscykelhanteringen.
Det här är en kostnad utöver de 17,9 miljarder kr som ska vara driftskostnader för samma period.
Vad gäller Teracoms förslag så skriver företaget att dess lösning inte kräver någon statlig finansiering för etableringsinvesteringar, eftersom förslaget drar nytta av de investeringar som redan är gjorda och som används för samhällsviktig kommunikation. Det torde innebära att kostnaden för etablering på 11,2 miljarder uteblir, eller i vart fall blir avsevärt mindre.
Teracom bedömer i stället att driftskostnaden landar på 800 miljoner kronor per år, där en årlig förvaltningsinvestering om 150 miljoner kronor för robusthet och täckning finns inbakad.