Konkurrensverket har lagt ner sin utredning av Telia och TV4 efter den anmälan från operatören Fiber8, som lämnades i våras. Det framgår av ett beslut från myndigheten.
I sin anmälan menade Fiber8 att Telias dotterbolag TV4 bara tillåter dem att använda den mer sällan använda tekniken multicast för IPTV-distribution, medan Telia får använda unicast, som är den teknik Fiber8 via sin underleverantör av IPTV-tjänster också vill använda.
"Fiber 8:s påstående om att 'unicast' skulle vara nödvändigt för att kunna tillhandahålla ett konkurrenskraftigt IPTV-erbjudande ifrågasätts då tillhandahållandet av Telias tv-kanaler huvudsakligen görs genom 'multicast', både av Telia som av andra stora tv-distributörer. Att sända genom 'unicast' till 'set-top-boxar' är en förhållandevis ny metod för Telia. C More och Telia Play är 'over-the-top'-tjänster (som inte kräver tillgång till en 'set-top-box') varför Fiber8:s jämförelse med dessa tjänster ifrågasätts. Sammanfattningsvis kan inte tillgången till TV4 genom 'unicast' anses vara en nödvändig insatsvara för fasta internettjänster eller tillhandahållandet av IPTV (eller för försäljning av fasta internettjänster och IPTV i ett paket)", skriver Konkurrensverket i sitt beslut.
Man påpekar även att Telia har en informationsbarriär som ska hindra koordinerat agerande från bolagets sida.
"De åtaganden som följde av Telias förvärv av Bonnier Broadcasting Holding AB omöjliggör också för Telia att neka Fiber8 tillgång till 'unicast'-rättigheter i syfte att främja Telias egen tv-tjänst. I enlighet med åtagandena finns en informationsbarriär på plats som innebär att Telias tv-grossistförsäljning är separerad från resten av Telia. Telia är därför oförmöget att koordinera sitt agerande på det sätt som påståtts i klagomålet. Den förvaltare (som utsetts av den Europeiska kommissionen) som övervakar Telias efterlevnad av åtagandena har också fått en kopia dels av klagomålet, dels av Telias svarsskrivelse."
Konkurrensverket lade nyligen även ner sin utredning av Bahnhofs anmälan mot Telias prisklämning på fibermarknaden, där operatörens egna varumärke Halebop tog ett lägre slutkundspris än vad inköpspriset för tjänsten var på grossistnivå.