Om operatörernas kundunderlag minskar genom statlig och kommunal konkurrens så är det naturligt att möjligheterna till nätutbyggnad då också minskar. Det skriver Telia i sitt yttrande till regeringens frågor om vilka utmaningarna på konnektivitetsområdet är och lyfter fram att digital infrastruktur utvecklas bäst av kommersiella aktörer, om de kan arbeta utifrån marknadsmässiga grunder.
Därför är Telia oroliga över statens återkommande behov av att bygga egna nät i stället för att använda operatörerna, som har bättre kommersiella förutsättningar och skalfördelar.
"Ett exempel på det är Rakel G1, men även de pågående diskussionerna kring Rakel G2", framgår det av yttrandet.
Stordrift och skalfördelar är också något som Telia menar behövs på den kommunala marknaden. Sveriges fortsatta digitalisering kräver effektivisering av infrastrukturen och en kontinuerlig utveckling. Därför vill Telia se att ekosystemet av kommunala stadsnät konsolideras men att det görs i den privata sfären och att stadsnäten blir föremål för en utförsäljning. Telia menar att det bidrar till en bättre marknadsdriven konkurrens.
Telia har också synpunkter på utbyggnadslagen, där bolaget ser brister i reglerna om samordning. Framför allt gäller bristerna när det gäller samförläggning med i Trafikverket Järnvägsutbyggnad.
"I dag ser vi dock dessvärre hur Trafikverket, på oklara grunder, nekar till samförläggning längs vissa järnvägssträckor, dvs. sådan infrastruktur som omfattas av samordnings- och samförläggningsskyldighet enligt utbyggnadslagen", skriver Telia och menar att Trafikverkets agerande hindrar passagerarnas tillgång till digitala tjänster på tåg.