Allente Group, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, lyckades förra året, i det närmaste behålla sin omsättning, samtidigt som man femdubblade sitt rörelseresultat. Det framgår av bolagets årsredovisning som har lämnats in till Bolagsverket.
Under 2022 hade Allente Group 6 825,8 miljoner kr (6 888,2 miljoner kr 2021) i omsättning och redovisade samtidigt ett rörelseresultat på 779,4 miljoner kr (158,7 miljoner kr).
Det som framförallt ligger bakom resultatförbättringen är minskade integrationskostnader.
"Allente Group består av Canal Digital Group samt Viasast Consumer Group som tidigare tillhörde de båda ägarna Telenor Group respektive Viaplay Group. För att integrera dessa tidigare helt separerade verksamheter så har koncernen haft väsentliga integrationskostnader under räkenskapsåret. Dessa kostnader avser framförallt ökade distributionskostnader (främst installationskostnader) när ett stort antal kunders paraboler har riktats om till en ny satellit, men även konsultkostnader och marknadsföringskostnader för det nya gemensamma varumärket Allente", skriver bolaget och påpekar att äen organisationsförändringar ingår i de redovisade omstruktureringskostnaderna.