NYHETSARKIVET
6 sep 2023 12:14
Ebbot lanserar egen GPT-modell för kundtjänst
AI-bolaget Ebbot har lanserat en egen GPT-modell för kundsupport. Det senaste årets intresse för AI i allmänhet och ChatGPT i synnerhet har gjort att många företag sett potentialen för just kundsupport.

Men automatiserad kundsupport har inte alltid anammats fullt ut, framför allt för att tekniken inte levt upp till förväntningarna innan ChatGPT.

"Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chatbotar och sättet man kan interagera med dem", säger Oliver Young, Product Manager på Ebbot.

Ebbot har utvecklat AI-teknik sedan 2018 och noterat hur många företag som nu börjat integrera generellt tränade GPT-modeller, vilket också medför utmaningar. En chatbotsleverantör som inte har en egen GPT-modell gör att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet, eftersom många tredjepartslösningar lagrar datan utanför EU.

Därför har Ebbot skapat en egen modell nu, som dessutom är GDPR-anpassad.

"Med EbbotGPT kan vi säkerställa att chatboten endast svarar på företagsspecifik data. Något som är oerhört viktigt inom kundsupport där man absolut inte vill riskera att boten hittar på egna svar, såsom att boten rekommenderar en konkurrerande produkt eller tjänst", säger Young.

Ebbots vd Anders Clarin deltar vid Terminsstart Telekom imorgon, i en paneldiskussion om huruvida AI är ett hot eller en möjlighet för operatörerna. Mer information om seminariet finns här.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108