NYHETSARKIVET
14 sep 2023 11:49
EY: svenskarnas digitala vanor minst berörda av kostnadskrisen
De globala hushållen är pressade av det tuffa ekonomiska läget och de minskar konsumtionen av digitala produkter och tjänster. Dock är svenska hushåll inte lika påverkade av inflationen vad gäller generella digitala beteendemönster, även om streamingmarknaden i Sverige är hårdare drabbat än i flera andra länder. Det visar en ny undersökning av konsultfirman EY.

I rapporten Decoding the digital home baseras slutsaserna på svar från 21 000 personer i åtta länder, varav 2 500 är från Sverige.

Andelen svenska hushåll som uppgett att ökade levnadskostnader gjort de mindre intresserade av att upptäcka nytt digitalt innehåll och upplevelser är 36 procent; 39 procent anger att inflationen påverkat deras intresse för ny teknologi och prylar; och 42 procent säger att de numera letar mer efter bättre deals på konnektivitet och innehåll.

Medan de svenska siffrorna förefaller höga är de lägre än i samtliga andra länder i undersökningen. För USA ligger de till exempel på 54 procent, 57 procent samt 64 procent.

De svenska siffrorna är dessutom lägre än de genomsnittliga vad gäller kostnadskrisens påverkan på intresse för teknologi, innehåll och konnektivitet, enligt EY:S undersökning.

"Hushållen är pressade, men svenskar ser ändå digitala produkter som en slags basvara som de är ovilliga att kompromissa med. Det visar på den starka digitala kulturen i Sverige och att man är mindre benägen att minska sin konsumtion jämfört med andra länder", säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.

Sverige utmärker sig dock när det kommer till den hårt ansatta streamingmarknaden. Svenskar uppger i högre grad att de sagt upp en eller flera streamingtjänster de senaste 12 månaderna. Siffran ligger på 27 procent i Sverige, medan Kanada kommer tvåa med 22 procent.

"Den nuvarande krisen kan vara en brytpunkt för streamingindustrin. Efter en tid av tillväxt och hög efterfrågan ser vi nu att kunderna blir alltmer kräsna och prismedvetna. Det kan leda till en omstrukturering av marknaden, med färre men större streamingplattformar som strävar efter att erbjuda lägre priser och ett mer anpassat innehåll", enligt Kvarnström.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108