Hallon fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för en reklam som publicerades på mobilversionen av hallon.se och som anmäldes av en privatperson.
Reklamen hade texten "Alltid hos hallon:" följt av texterna "Samtal & SMS ingår", "Ingen bindningstid", "Spara oanvänd surf", "Extra använd-are" och "eSIM". Under det visades olika abonnemang som operatören marknadsför.
Problemet är just texten "Alltid hos hallon:". Anmälaren hade laddat sitt kontantkort och hade 85GB surf kvar, vilket hen trodde skulle kunna överföras på nästa månads användning. Enligt Hallon följer surfen inte med kontantkort utan erbjudandena gäller bara abonnemang, men anmälaren menar att "Alltid hos hallon" bör vara övergripande för alla tjänster.
Hallon anser att det tydligt framgår att erbjudandet bara gäller abonnemang men RO:s opinionsnämnd går på anmälarens linje och menar att reklamen är vilseledande.
"Nämnden konstaterar att reklamen innehåller rubriken 'Alltid hos hallon' följt av en uppräkning av de förmåner som ingår i annonsörens teletjänster, bland annat 'Spara oanvänd surf'. I reklamen anges inte någon begränsning av vilka teletjänster som omfattas av de uppräknade förmånerna. Av annonsörens yttrande framgår att erbjudandet inte gäller kontantkort. Nämnden finner att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar påståendet 'Alltid hos hallon' som ett övergripande påstående som avser samtliga annonsörens teletjänster. Genomsnittskonsumenten kan enligt nämnden inte förväntas ha kännedom om att det inte är möjligt att föra över oanvänd surf om ett kontantkort efter giltighetsperiodens slut laddas på nytt för att konsumenten ska kunna ringa, sms:a och surfa. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler", enligt beslutet.