NYHETSARKIVET
16 okt 2007 14:42
Paul Moonga: "Svenska operatörer är för passiva"
De svenska operatörerna och medialeverantörerna är för passiva när det gäller nya innovativa tjänster. Det säger Paul Moonga, vd för strategi- och managementkonsultbolaget Greenwich Consulting och tidigare marknadsdirektör för Vodafone i Sverige, till Telekomnyheterna.

- Efter alla framgångsrika år då Sverige legat i framkanten när det gäller fiberutbyggnad, bredbandspenetration och mobilpenetration så har det inte hänt så mycket. Den här marknaden står mest och stampar just nu. Visst har det hänt mycket på prissidan men inte när det gäller innehållstjänster, säger Paul Moonga.

Den 6 november ska Greenwich Consulting presentera en rapport där de ger sin syn på varför Sverige har fastnat i utvecklingen.

- Ta till exempel TeliaSonera. Under åren då Anders Igel var koncernchef så fick man knappt andas ordet tillväxt. Nu när han är borta så har man dammat av en massa olika projekt, men man saknar den execution power som behövs. Telia Sverige är inte i stånd att klara av den här utvecklingen själv utan måste se till att skaffa sig vassa partners som kan hjälpa till, säger Paul Moonga.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108