Närmare var femte mobilkund, motsvarande 17 procent, har bytt mobiloperatör efter lanseringen av 5G. Främst på grund av problem med 5G-näts prestanda. En betydande påverkan är 5G-upplevelsen på platser, såsom arenor och flygplatser. Det visar Ericssons senaste studie om vad som driver tillfredställelse och kundlojalitet hos användare av 5G-nät, som publicerades i dag. Studien bygger intervjuer med mer än 37 000 konsumenter i 28 länder, inklusive Sverige.
Rapporten konstaterar även, föga överraskande, att 5G driver alltmer datakonsumtion när fler kunder ser film i 4K och använder VR. Tjugo procent av smartphoneanvändarna förväntar sig en differentierad 5G-anslutning. Dessa individer är villiga att betala en premie på upp till 11 procent för ett 5G-abonnemang som garanterar hög prestanda för krävande applikationer och på specifika platser. Mobiloperatörer kan erbjuda detta genom network slicing och exponering av nätverks-API:er.
Rapporten finns att ladda hem
här.