Det var länge sedan operatörernas mainbrands kunde konkurrera med fightingbrands i Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätningar av den svenska mobilmarknaden. Men i år har glappet mellan de två kategorierna minskat väsentligt.
Medan samtliga fightingbrands har tappat mellan 2,5-2,9 betygsenheter så har mainbrands ökat mellan 1,4-4,4 betygsenheter. Störst ökning redovisar Telenors huvudvarumärke som ökat 4,4 betygsenheter. Största förlorare är Tele2:s fightingbrand Comviq, som tappat 2,9 betygsenheter.
Vimla är den privatoperatör som har högst betyg av alla privatmarknadsoperatörer, trots ett tapp på -2,5 betygsenheter. Bäst av mainbrands är Telenor.
Resultat i Kvalitetsindex mobila privatmarknadsmätning
Fighting brands
Vimla 75,1 (77,6 förra året)
Hallon 72,4 (75,2)
Halebop 72,1 (74,7)
Comviq 70,4 (73,3)
Mainbrands
Telenor 69,3 (64,9)
Tre 68,8 (66,8)
Tele2 68,3 (65,7)
Telia 67,3 (65,9)
Övriga 70,5 (72,5)
Branschen 68,8 (67,8)