För två år sedan låg Telenor i botten av både Svenskt Kvalitetsindex privatmarknadsmätning och företagsmarknadsmätning och i dagens mätresultat har operatören klättrat från botten till toppen. Operatören tar storslam i årets mätning då man toppar såväl listorna för fightingbrands (Vimla) och mainbrands på privatmarknaden samtidigt som man toppar företagsmarknadsmätningen tillsammans med Tele2.
- Jag kan erkänna att det inte alltid har varit glada nyheter när Svenskt Kvalitetsindex mätningar har presenterats, men vi har lag mycket tid, kraft och fokus på att ändra detta, vilket har gett ett väldigt bra resultat, säger Hassan Mustapha, ansvarig för Telenors customer service, till Telekomnyheterna.
Nyckeln till framgång har enligt Hassan varit att man inom bolaget har haft ett gediget fokus på att nå en förbättring.
- De senaste åren har vi haft en rad insatser runtom inom organisationen. Alltifrån vår nya marknadsföring som lanserades förra året, med fokus på den mänskliga operatören, till ökad kompetensutveckling och nytt kundkommunikationskoncept inom både butik och kundservice. Därtill har vi lagt mycket energi på att korta väntetiderna till kundservice, säger Hassan Mustapha.
Just den tydliga satsningen på kundservice, där man nyanställt en hel del personal. tycks vara en nyckel till Telenors framgång och där planeras även flera viktiga satsningar framöver.
- En av de stora satsningarna vi har framför oss är att starta en kundserviceavdelning på plats på huvudkontoret i Råsunda. Planen är att rekrytera och utbilda 100 personer som genom sin närvaro på huvudkontoret ska stärka kundperspektivet i Telenors organisation.