Telia har lägst kundnöjdhet inom mobiltjänster för B2C-marknaden på samtliga marknader i Norden. Det visar en sammanställning som analysföretaget Tefficient gjort med hjälp av siffror från EPSI Rating Group/Svenskt Kvalitetsindex.
Teliaägda operatören One Call kom förvisso i topp på den norska marknaden, men även om andra Teliaägda bolag kommer väl ut i andra länder så menar Tefficient att Telia behöver göra en resa med lite större kundfokus framöver.
Kundnöjdhet med mobilföretag är överlag hög i Norden och det är i Danmark den är allra högst. Norge är tvåa och Finland trea medan Sverige är sist, enligt sammanställningen.
Dessutom visar statistiken att kunderna oftast är mest nöjda med de mindre mobilleverantörerna jämfört med de stora operatörerna. Norska exemplet är redan nämnda One Call, medan Telenor-ägda Vimla har mest nöjda kunder i Sverige. Det är Telenor som vinner i Sverige vad gäller de stora operatörerna, enligt statistiken.