Trots prishöjningar och fler abonnemangskunder tycks Tele2 ha svårt att få upp genomsnittsintäkten per kund. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som visar att den svenska verksamhetens omsättning har minskat till 5 487 miljoner kr (5 529 miljoner kr) under det tredje kvartalet i år, samtidigt som det underliggande Ebitdaal-resultatet sjunkit till 2 078 miljoner kr (2 092 miljoner kr).
Det senaste året har Tele2 Sverige ökat antalet mobilabonnemangskunder med 71 142 till 2 055 820. Samtidigt har dock genomsnittsintäkten, aspu, fastnat på 214 kr per kund och månad trots prishöjningar och medan antalet kunder har ökat med 4 procent har omsättningen bara ökat med 3 procent.
Tele2:s kommersielle chef Hendrik de Groot förklarar:
- Under det senaste året har vi erbjudit en mobil bredbandsbackup-lösning till våra bredbandskunder. Det här var en förvariant av det erbjudande som vi nyligen lanserade i somras med uppkopplingsgaranti för våra bredbandskunder. I och med det finns den mobila komponenten där, men den ger inga direkta intäkter. I och med att vi nu har lanserat tjänsten kommersiellt så kommer intäkterna att börja komma. Den andra delen är att alla våra prishöjningar på mobilsidan inte har slagit igenom ännu. För det tredje har vi sett ett stort intresse på vår unlimited-tjänst för 399 kr per månad och det tillsammans med ett stort intresse för FMC gör att många väljer den här lösningen för vårt familjeerbjudande vilket ger oss en lägre genomsnittsintäkt per kund.
I samband med dagens kvartalsrapport har Tele2 sett över antalet företagsabonnemang på B2B-sidan och skrivit över ett större antal abonnemang till IoT. Tittar man på historiska tal så handlar det om 78 000 abonnemang under Q2 i år, som nu har försvunnit ur redovisningen då operatören inte särredovisar hur många IoT-abonnemang man har.
Under det första kvartalet nästa år planerar Tele2 att gå i mål med sin IT-transformation och slå samman de äldre plattformarna för Tele2, Comviq och Com Hem till en gemensam infrastruktur.