Den brittiska telekomoperatören EE ska ge sig in i retailmarknaden och börja sälja smart-TVs, kylskåp och träningsprodukter. Syftet är att ta upp kampen med Amazon och andra brittiska handelsvarumärken som Currys och Argos, skriver Guardian.
Det är operatörens framgångar från försäljning av olika spelkonsoler som Xbox och Playstation som lett till beslutet att sälja andra mer konsumentinriktade produkter. Dessutom har bolaget 25 miljoner abonnenter att testa den nya taktiken på.
EE:s vd Marc Allera uppgav till Guardian att operatören känner sig säker på att nå en viss framgång eftersom den redan är Storbritanniens största försäljare av smartphones och dessutom blev "en av de tre-fyra största" återförsäljarna av spelkonsoler.
Den nya positioneringen för EE stöds av operatörens största marknadsföringskampanj sedan 2012 när den blev ett eget varumärke efter sammanslagningen av Orange och T-Mobiles brittiska verksamheter.
"Vi leker lite med vad varumärket kan bli. Innovationen inom telekombranschen har varit minimal de senaste åren. Vi är Storbritanniens största abonnentbaserade verksamhet och genom att öppna upp för alla försöker vi återuppfinna telekomoperatörens framtida roll. Vissa saker kommer fungera, andra kommer inte göra det", säger Allera till Guardian.
EE ägs av statliga brittiska telekomjätten BT, som Allison Kirkby blir ny vd för i januari.