Tillväxten när det gäller mobilabonnemang för machine-to-machine, M2M, hos Telia är väldigt kraftig och bara det senaste året har antalet M2M-abonnemang ökat med 25,5 procent vilket innebär att det nu finns fler M2M-abonnemang än traditionella mobilabonnemang hos operatören. Det visar en genomgång av Telias operativa tal för det tredje kvartalet förra året.
Vid utgången av september månad i år hade Telia 3 972 000 (3 166 000 vid utgången av Q3 2022) M2M-abonnemang på den svenska marknaden medan antalet traditionella mobilabonnemang uppgick till 3 920 000 (3 895 000).
Går man ytterligare ett år tillbaka så har M2M-abonnemangen under det senaste två åren mer än fördubblats från 1 833 000, vilket motsvarar en tillväxt på 117 procent.
- Vi har ökat vår satsning och fokus på IoT, och delar av tillväxten drivs av några fina affärer vi gjorde för några år sedan, då vi ingick avtal om att koppla upp både E.ON och Ellevios elmätare. Vår IoT-affär har också vuxit stadigt de senaste åren i takt med att området mognat. Områden vi satsar på och som är med och driver tillväxten är transporter, fastigheter och energibranschen. I takt med att fler saker i samhället kopplas upp så räknar vi med att marknaden kommer fortsätta växa i många år i vilken takt det blir får vi se, säger Tobias Larsson, chef för B2B på Telia i Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Kan man säga något kring arpu och marginal för M2M-abonnemang?
- Det här är såklart en abonnemangsform med betydligt lägre ARPU än traditionella mobilabonnemang, men det kompenseras av en stark volymtillväxt och är en viktig del i våra erbjudande till kund, säger Tobias Larsson.