Mobiloperatören Hallon och bolagets betalpartner Billogram har via maskininlärning och AI gjort ett experiment på kundbasen kring skuldsättning och inkassoärenden och kommit fram till att 80 procent av alla inkassoärenden är helt onödiga. Dessutom driver de churn.
Via experimentet delades kunderna in i olika grupper och tilldelades olika åtgärder, där vissa fick påminnelser och andra inte. Hallon och Billogram testade hur tidpunkten för utskicken påverkade betalgraden samt churn. Resultatet visade att 80 procent av de som betalade efter att ärendet gått till inkasso skulle ha betalat ändå. Churn var dessutom hälften så stor i gruppen som betalade utan att ärendet skickats till inkasso.
Färre inkassokrav minskade också kundtjänstärenden.
Med experimentet vill parterna lägga grund för en ny AI-produkt som just nu utvecklas för att individanpassa och optimera alla automatiserade flöden som aktiveras vid sen betalning.
"Vår slutsats är att inkasso är ett trubbigt verktyg som bidrar till en kraftigt ökad risk för kundtapp. Det finns många invanda föreställningar om betalningar, men resultaten från experimentet visar tydligt att företag har mycket att vinna på att våga utforska nya arbetssätt. Även om tekniken är relativt ny, kan man skapa konkret affärsnytta med AI och maskininlärning redan idag", säger David Hallvig, VP of Data Science på Billogram, i en kommentar.