NYHETSARKIVET
26 okt 2023 13:02
Stadsnätsföreningen: PTS marknadsanalys behöver göras om
Det är mycket i PTS förslag till fiberreglering som Stadsnätsföreningen motsätter sig i sitt remissyttrande. Överlag anser Stadsnätsföreningen att hela marknadsanalysen behöver göras om, då PTS inte gjort en "tillräckligt framåtblickande analys och inte på ett korrekt sätt belyst utvecklingen på den svenska marknaden".

PTS anser till exempel att marknaden för flerfamiljshus är väl fungerande men att det finns ett stort regleringsbehov på marknaden för enfamiljshus. Där håller inte Stadsnätsföreningen med. Organisationen anser förvisso att det råder olika marknadsförutsättningar för slutkundsmarknaden men att det finns desto fler likheter som motiverar att båda marknaderna behandlas likvärdigt vid en eventuell reglering.

Stadsnätsföreningen anser att PTS marknadsanalys saknar tydlighet kring vem som egentligen anses vara slutkund. För Stadsnätsföreningens del anses inte bara ägaren till fastigheten utan även lägenhetsinnehavaren vara slutkund. Och valmöjligheten för en lägenhetsinnehavare kan anses ha minskat eftersom gruppavtal innebär att hen inte kan välja en alternativ lösning.

Dessutom anser man att PTS i analysen missat problemet med fall där operatörer erbjuder en kick-back till fastighetsägaren, vilket gör att ägaren kan prioritera en hög kick-back före låga konsumentpriser.

En annan sak som Stadsnätsföreningen anser PTS missat i analysen är kommunikationsoperatörernas uppdrag att erbjuda ett likvärdigt utbud i områden som även är mindre attraktiva, till exempel mindre orter. Stadsnätsföreningen tycker förvisso att en framtida marknad med fler gruppanslutningar eller direkttillträde till villor kan leda till lägre priser, men bara i mer attraktiva tätortsområden. Villor eller flerfamiljshus i mindre attraktiva områden skulle däremot drabbas av högre kostnader, eller till och med bli helt utan en tjänst.

"PTS behöver analysera effekterna för de aktörer som idag erbjuder en öppen plattform om fler tjänsteleverantörer i stället väljer att nå kunder via gruppavtal eller direkttillträde. Detta kan medföra att det inte finns underlag att upprätthålla öppna plattformar eller att kundunderlaget minskas så att tjänsteleverantörerna tvingas höja priserna markant för en sådan kundgrupp.
Sverige är ett glest befolkat land där över 50 procent av befolkningen bor i småhus (generellt sett enfamiljshus) utanför de större städerna. Stadsnätsföreningen anser därför att denna del av analysen är avgörande för att kunna dra slutsatser om den svenska produktmarknaden för bredbandstjänster", enligt yttrandet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108