Konkurrensen på den nordiska telekommarknaden tycks bli allt sämre. Det visar en ny sammanställning som analysbolaget Tefficient gjort. Aktören har tagit avstamp i de stora operatörernas senaste delårsrapporter och sett sju tecken på en allt svagare konkurrens i marknaden.
Det första är en stigande mobil ARPU. I Norge växte ARPU för Telenor och Telia fyra respektive tre procent på årsbasis. I Sverige såg Tele2:s B2C-verksamhet en ökning om fem procent och Telenor 4 procent. Den finska marknaden är inget undantag i ARPU-trenden heller, skriver Tefficient.
Trenden för en stigande ARPU gäller den nordiska fasta bredbandsmarknaden också, konstaterar Tefficient och ser att Telenor växer i Norge samt i Sverige. Både Tele2 och Telia ser dessutom stigande bredbands-ARPU på den svenska marknaden.
Ett tredje tecken som Tefficient noterar gällande den svagare konkurrensen är fallande churn på mobilsidan. I analysen framgår att en ökning i mobil ARPU, som ofta beror på att operatörerna höjer priset, borde leda till en ökning i churn också. Men så är inte fallet, åtminstone inte enligt siffror från de operatörer som faktiskt rapporterar churn. Till exempel har Telias churn i Sverige minskat med 3.3 procent, trots att operatören också har den högsta ARPU-siffran.
Trots en allt lägre churn-nivå så växer några av de stora operatörerna sina kundbaser stadigt, enligt Tefficient.
Ett annat tecken på sämre konkurrens är att mindre mobiloperatörer blir uppköpta av de stora. Detta har hänt i Norge, där Ice köpte Vipps och Telia förvärvade Fjordkraft. I Sverige har Telia förvärvat Fello 2019.
De sista två tecknen på Tefficients lista är stigande Ebitda-marginaler, vilket alla lyckades redovisa under Q2 till exempel, samt faktumet att prisökningarna för det mesta görs inom de stora operatörerna lågprisvarumärken.