Molnkommunikationsbolaget Sinch publicerade i dag sin senaste kvartalsrapport och där framgår det att bruttoresultatet uppgick till 2 433 miljoner kr under Q3. Det är en ökning på tre procent från förra året.
Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 46 miljoner kr jämfört med 4 765 miljoner kr i fjol. Justerad ebitda ökade med fem procent och uppgick till 943 miljoner kr.
För perioden januari till september ökade justerad ebitda med 22 procent, till 2 642 miljoner kr.
"Resultatet för det tredje kvartalet låg i linje med tidigare resultat under 2023. Vi levererade i enlighet med de prioriteringar vi satte förra året och rapporterar robust lönsamhet och starkt kassaflöde. Vår bruttomarginal är stabil och vår ebitda-marginal var 12 procent. Det operativa kassaflödet uppgick till 862 MSEK i kvartalet och överstiger 2 miljarder för de senaste 12 månaderna. Vår Nettoskuld/Justerad ebitda är nu 2,2x, en tydlig minskning från 3,2x i Q3 22", skriver vd Laurinda Pang i vd-ordet.
I oktober tillkännagav molnkommunikationsbolaget också att en ny verksamhetsmodell införs, där fokus ligger på ökad organisk tillväxt.
"Vi kommer att organisera våra kundnära verksamheter i tre geografiska regioner och ge våra säljteam möjligheten att marknadsföra hela bredden av vårt produkterbjudande. Att sälja hela vår portfölj gör oss mer relevanta och mer strategiskt intressanta eftersom vi ger företag möjligheten att förändra upplevelsen för sina kunder. En regional struktur säkerställer också att beslut kan fattas snabbt och närmare våra kunder, inte minst i regionen Americas som bidrar med mer än hälften av vår omsättning och bruttovinst, skriver Pang.