Telekområdgivarna har sett en stor ökning av kundärenden relaterade till fiber under det tredje kvartalet. Det meddelar organisationen i sitt nyhetsbrev.
Under det tredje kvartalet ökade antalet fiberärenden till 136, jämfört med 57 under samma period förra året.
Ökningen beror främst på frågor om underhållsavgifter, vilket omfattar ärenden med ändrade prisvillkor samt ärenden där leverantören hotat med att stänga av anslutningen om kunden inte accepterar nya avgiften. I flera fall har anslutningen faktiskt kopplats bort. Telekområdgivarnas granskning landar i slutsatsen att det beror på det enskilda avtalet om frågan är oskälig eller inte. Organisationen har publicerat en checklista för konsumenter så att de kan kolla om de kan bestrida kostnaden.
Telekområdgivarnas statistik visar också att det totala antalet ärenden under både Q2 samt Q3 är något lägre än vid motsvarande perioder förra året. Under andra kvartalet fick de in 2 521 ärenden (2 960 för Q2 2022) och 2 975 ärenden under tredje kvartalet (2 982 för Q3 2022).