Många anmälningar har rasslat in hos Konsumentverket om Open Infra senaste månaderna som handlar om det serviceavtal operatören skickat fakturor om. Kunder har i många fall anmält att de fått sitt bredband nedkopplat om de inte gått med på att betala avgiften, vilket Expressen var först med att rapportera om.
Konsumentverket har utesluter nu inte att ett tillsynsärende kan inledas mot operatören, säger dess jurist Anna Eek till Telekomnyheterna.
- Vi har inte haft kontakt med Open Infra angående anmälningarna vi mottagit under hösten.
Det vi utgår från är att insatserna vi väljer att inleda ska ge så stor nytta för konsumenter som möjligt. Anmälningarna är en viktig källa vi kan utgå från. Antalet anmälningar kan ge oss en överblick över omfattningen av ett problem. Med det sagt finns det inget bestämt antal anmälningar vi måste ta emot in för att inleda ett tillsynsärende, det är en bedömning som görs från fall till fall. Vi kan även agera baserat på brister vi identifierar i vår egen omvärldsbevakning, säger hon.
Det skulle i så fall inte vara den första gången KO och Open Infra är inblandade i en process. Förra året stämde Konsumentverket bolaget för att ge kunderna rätt att bryta ett avtal utan kostnader om inte fiber installerats inom två år. Stämningen inleddes då för att Konsumentverket fått in 400 anmälningar mot Open Infra på grund av otydliga avtal. Bolaget förlorade målet i Patent- och marknadsdomstolen i början av året.
Huruvida något liknande kan ske nu är omöjligt att säga i nuläget, menar Eek, då det inte finns ett existerande tillsynsärende än.