Bredbandsoperatören Open Infra skriver i en ny kommentar idag att bolaget inte stängt av bredbandsanslutningen för kunder i samband med ny information om villkorsändringar för drift och underhåll.
Det är med anledning av den här veckans medierapportering om anmälningar mot Open Infra till Konsumentverket, bland annat i Telekomnyheterna och Expressen, som operatören nu skickar ut ett förtydligande.
Open Infra skriver att det inte stämmer att anslutningen stängs ned och vill förklara hur aviseringsflödet går till för dem som har drift och underhåll i sina avtal. Kunden får först ett brev med avisering om villkorsändring, med länk kunden kan använda för att läsa mer om ändringen och godkänna eller stänga ner och surfa vidare.
Väljer kunden att avvakta får hen efter en månad en aviseringsportal via sin anslutning för att läsa och godkänna villkoren.
"I portalen finns två val. Man kan godkänna villkoren och sedan surfa vidare eller trycka Senarelägg och surfa vidare. Funktionen senarelägg är viktig för att kunden ska kunna kontakta oss vid osäkerhet. Om kunden väljer senarelägg så pausas aviseringen och kunden kan surfa vidare", skriver Open Infra och tillägger:
"Det finns ingen funktion eller rutin hos Open Infra att stänga ned en kundanslutning med anledning av drift och underhåll. Det som kan hända är att kundens router tillfälligt tappar kontakten med internet när kunden lämnar aviseringsportalen varför vi i portalen informerar om att man kan behöva starta om fiberboxen eller routern för att komma i gång snabbare. Vissa kunder kan ha upplevt detta som en avstängning."