Rådgivnings- och revisionsföretaget EY pekar i en ny rapport ut de tio största riskerna för telekombranschen kommande året och lyfter säkerhet den största riskfaktorn. Framför allt är det utvecklingen av generativ AI som gör att krav på säkerhet toppar årets lista, före det ekonomiska läget och kundernas stigande levnadskostnader.
I den globala rapporten uppger 68 procent av telekomföretagen att de inte gör tillräckligt mycket för att hantera konsekvenserna av AI. Och 53 procent tror att kostnaderna för cyberbrott kommer överstiga tre miljarder USD i år.
AI-frågan gör också att en till punkt klättrar på listan av riskfaktorer. Regelverk går upp från plats tio till nio.
"Den utvecklade riskradarn inom telekomindustrin kommer kräva att vi arbetar proaktivt och holistiskt för att maximera potentialen samtidigt som vi minimerar riskerna med generativ AI. Genom att skapa ett etiskt ramverk med en tvärfunktionell styrfunktion kan företag hantera säkerhetsrisker, immateriella rättigheter och bristande lagstiftningar", säger Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY inom teknik, media och telekommunikationssektorn.
En av riskfaktorerna är ny för i år och hamnar direkt på tredjeplats: utmaningen i att behålla talanger och kompetens i företaget, enligt rapporten.
Så här ser årets lista över de största riskfaktorerna för telekombranschen ut:
1. Krav på integritet, säkerhet och förtroende är ofrånkomliga
2. Åtgärderna för att stödja kunder med ökade levnadskostnader är otillräckliga
3. Problematik med hantering av kunskap och talang
4. Utmaningar relaterade till hållbarhetsagendan
5. Dåligt utnyttjande av nya affärsmodeller
6. Brister i nätverkskvalitet och värdeerbjudande
7. Misslyckande med att förbättra arbetsplatskulturen och arbetssätten
8. Ineffektivt samarbete med externa ekosystem
9. Bristande anpassningsförmåga till det regulatoriska landskapet
10. Misslyckande med att maximera värdet av infrastrukturresurser