Tele2 har lyckats vända sin B2B-verksamhet till att vara lönsam på den svenska marknaden, och under ett rundabordssamtal med media på gårdagens seminarium Tele2 IoT-talks berättade koncernchef Kjell Johnsen mer om vad som ligger bakom vändningen.
Tillväxten i IoT-verksamheten är en bidragande orsak men mest beror det på ett skifte i fokus hos operatören.
- Om din enda konkurrensfördel är att du är 20 till 30 procent billigare så biter du bara din egen svans. Vi har ett annat tillvägagångssätt, där vi skaffar oss betydligt mer kunskap om vad våra kunder vill ha och vilka lösningar det är som passar dem bäst, säger Johnsen.
Att Tele2 lagt sig på en stabilare prisnivå har inte påverkat möjligheten att vinna kontrakt nämnvärt.
- Ibland har vi kunnat vinna publika kontrakt även när vi varit lite dyrare än konkurrenterna, men där vi kunnat implementera ett teknologiskt skifte som är mer relevant för kunder, säger han.
Vad gäller generella utmaningar Tele2 har framför sig så lyfter Johnsen det tuffa ekonomiska läget som råder och som väntar framöver.
- Vi väntar oss inte någon större tillväxt i den svenska ekonomin nästa år. Men vi har ett bra momentum i Tele2, och vi fokuserar på att skapa värde år våra kunder, då blir man i regel belönad även under tuffare tider.
Han fick även frågan om den under hösten avslutade spektrumauktionen var utmanande för bolaget, något han inte tyckte det var.
- Utmaningen upplevdes som större bland analytikerna. Jag tycker att vi hade en bra uppfattning om hur allt skulle sluta, säger han.