Telness grundare Martina Klingvall är nästa branschprofil i Telekomnyheternas julserie som får sammanfatta det gångna året och blicka in i 2024.
TN: Vilka ser du som de viktigaste händelserna på telekommarknaden under 2023?
Jag skulle våga påstå att det inte hänt några riktigt stora händelser på marknaden från ett kundperspektiv det här året. Från ett mer branschperspektiv så är 2023 året där 5G på riktigt tar plats i slutkundserbjudandena och paketeringarna.
TN: Vad har varit era största framgångar under året?
Telness har ytterligare ett år med en kundupplevelse i världsklass i ryggen. Detta är en bragd som vi är mer och mer stolta över i takt med att även vår kundbas växer.
Vi har även välkomnat Vahdat Zehtab som VD, med en tydlig tillväxtstrategi framåt för att ta plats och blir det självklara valet för företag på svenska telekommarknaden.
2023 är även året där Telness Tech har gått internationellt med sin plattform och fått sin första operatörskund utanför Sverige.
TN: På vilket sätt har den pågående lågkonjunkturen påverkat er verksamhet?
Klassiska telekomtjänster är på gott och ont standardtjänster som bara ska fungera. Behovet av våra tjänster förändras inte och det är ingenting som prioriteras bort i tuffa tider. Våra slutkunder i form av företag påverkas dock i olika grad i sina egna verksamheter, där konkurser eller ett minskat antal anställda per företag får direkt påverkan av deras engagemang hos oss. Telness erbjudande med flexibla tjänster och obundna villkor är dock ett stort värde i sig i dessa tider, där företag inte ska behöva låsa upp sig i långa avtal eller lägga tid på onödig administration.
TN: Hur tror du att 2024 kommer att bli för er?
Vi ser fram emot ett händelserikt 2024 där vi fått många stora pusselbitar på plats för att ta ytterligare plats på telekommarknaden, både med Telness och Telness Tech. Vi ser fram emot att fortsätta utmana jättarna och höja standarden när det gäller digitala tjänster och kundupplevelse till våra kunder.
TN: Vad tror du kommer att bli de viktigaste frågorna för telekombranschen under 2024?
Den viktigaste frågan kommande åren tror jag är hur de telekombolagen ser till att skapa tydligare värde, differentiering och kundupplevelse för slutkunderna. Senaste mätningarna visar på att det är utmanarna (antingen MVNOs som Telness eller Challenger brands som ägs av operatörerna) som både tar marknadsandelar och levererar bäst kundupplevelser. Det har även bland annat gjorts otroliga investeringar hos de stora operatörerna (MNOs) i bland annat 5G, där man ännu inte sett en vilja från slutkunderna att betala mer för det. Den som lyckas hitta ett sätt att differentiera sig, med kundvärde i fokus kommer gå vinnande hos kunderna och skörda framgångar.