Mobilitetsföretaget Magna går med i Ericssons och Telias NorthStar för att fortsätta utveckla och förbättra lösningar för avancerade förarassistanssystem.
Det innebär att bolaget, som är en stor leverantör till bilindustrin, ska testa den senaste 5G-tekniken för milimetervågor i ett privat 5G-nät som byggts på dess egna testbana i Vårgårda utanför Göteborg.
Det så kallade förarassistanssystem (ADAS) som Magna utvecklar är förarhjälpmedel och förebyggande säkerhetsfunktioner. Fordon utrustade med systemen ska kopplas upp mot det nya privata nätet som Telia och Ericsson byggt åt bolaget.
"Magna ligger i teknikutvecklingens framkant vad gäller förarassistanssystem och passar väl in i NorthStar-programmet som vi startade för att hjälpa industrin att verkligen få ut nyttan av 5G. Deras system för aktiv säkerhet bygger på att fordon kan överföra i data i så nära realtid man kan komma. För det krävs extremt snabb och pålitlig uppkoppling som man kan lita på, precis det som 5G är utvecklat för", säger Magnus Leonhardt, innovations- och strategichef för Telias företagsaffär.
Det som ska testas inom NorthStar-programmet är hur förarassistanssystemet inhämtar realtidsdata från sensorer i andra fordon och från infrastruktur nära fordonet. Nätet som ska användas har en bandbredd på 400 MHz i frekvensbandet 26 GHZ, vilket möjliggör gigabithastigheter med låga svarstider.