NYHETSARKIVET
7 dec 2023 11:35
Riksrevisionen kritiserar hantering av larmsamtal
Den statliga styrningen av nödnumret 112 är outvecklad och ineffektiv, konstaterar Riksrevisionen i en ny granskningsrapport.

Det delvis statligt ägda bolaget SOS Alarm som hanterar nödnumret på samhällsuppdrag av staten har misslyckats med sina mål för svarstider de senaste tio åren. Anledningen till det är svag styrning från staten och att regeringen inte följt upp hanteringen av SOS Alarm som ägare eller uppdragsgivare tillräckligt, anser Riksrevisionen.

"Vidare bedömer Riksrevisionen att 112-tjänsten inte är reglerad på ett sätt som står i överensstämmelse med tjänstens betydelse. Det saknas en särskild författningsreglering av alarmeringstjänsten, vilket skapar otydlighet i roller och ansvar och försvårar en effektiv tillsyn", skriver Riksrevisionen och lämnar några förslag till förbättringar.

Först och främst bör det tas fram en författningsreglering av tjänsten och dess mål. Den skulle kunna stärka tillsynen och förtydliga ansvarsfördelningen mellan SOS Alarm och hjälporganen.

Tills en sådan reglering kommer rekommenderar Riksrevisionen att regeringen bland annat ser över MSB:s tillsynsuppdrag och kompletterar det med tydligare och mer omfattande rapporteringskrav för SOS Alarm.

Dessutom bör de avtal SOS Alarm ingår med hjälporganen justeras så att de inte negativt påverkar 112-tjänstens mål.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108