Telias chef för företagsaffären, Tobias Larsson, uppger i den senaste artikeln i vår julserie att operatören ser en allt större efterfrågan från företagskunder för lösningar där IT och telekom paketeras, samt intresse från energibolagen att samarbete kring den digitala infrastrukturen. Samtidigt anser han att frågan om kundupplevelsen kommer toppa agendan för hela telekombranschen.
Vilka ser du som de viktigaste händelserna på telekommarknaden under 2023?
Jag skulle säga två saker: spektrumauktionen och det samarbete vi startade med Ericsson, NorthStar. Spektrumauktionen är ju inte bara oerhört viktig för oss operatörer utan också för den fortsatta digitaliseringen i Sverige och alla kunder som ju får förbättrad täckning och kapacitet genom den fortsatta utbyggnaden av mobilnäten. NorthStar är ett initiativ där vi tillsammans med Ericsson tillgängliggör 5G-teknik som inte ens finns på marknaden än. Det gör att svenska företag återigen kan bli världsledande inom digitalisering.
Vad har varit era största framgångar under året?
Att vi vann spektrumauktionen får nog komma högst upp på listan, det skapar avgörande förutsättningar för vårt nätledarskap under lång tid framåt. Även i 5G-utbyggnaden har Telia ett tydligt ledarskap och därmed är Sverige ikapp resten av världen trots att vi låg kraftigt efter på grund av att den första 5G-auktionen kom så sent. Vårt samarbete med Ericsson, Northstar, går över förväntan och accelererar snabbt med nya spännande partners och nya innovationer som utvecklas, vilket är otroligt spännande att få vara med om. Vi bygger t ex just nu 150 km 5G-transportkorridorer för självkörande fordon, vilket innebär att vi uppgraderar vårt 5G-nät längs viktiga vägsträckor där vi kommer att testa nya tekniska och viktiga funktioner.
Vi ser också en allt större efterfrågan på helhetslösningar där vi paketerar telekom med IT, från både små och stora företagskunder, vilket naturligtvis är positivt. Och det återspeglas också i vårt bolag Telia Cygate. Vi har bland annat också lanserat nättjänster och specialanpassade lösningar för smarta byggnader.
Väldigt roligt är såklart också att 5G-löken väckte så stor uppmärksamhet och blev så uppskattad. Här ville vi exemplifiera nyttan med 5G-samarbeten på ett lättsamt sätt som alla kan ta till sig. I det här fallet mellan jordbruk och matproduktion, där man med hjälp av en 5G-uppkopplad jordbruksrobot för ogräsbekämpning från Ekobot kan minska användandet av bekämpningsmedel vilket både är bra för miljön och dessutom bidrar till godare lökar.
Under året har vi också lanserat en ny växeltjänst, Smart Connect, som uppskattats mycket av kunderna. Vi ser också hur marknaden för dedikerade nät börjar lossna på riktigt och vi har gjort flera viktiga affärer inom det här området.
På vilket sätt har den pågående lågkonjunkturen påverkat er verksamhet?
Det påverkar naturligtvis både oss och våra kunder vilket vi får ta höjd för i vårt dagliga arbete och hur vi planerar vår verksamhet. Men vi har gjort ett bra resultat under de tre kvartal vi hittills rapporterat i år och vänt Telias företagsaffär till tillväxt.
Hur tror du att 2024 kommer att bli för er?
Även om det rådande omvärldsläget, med ett tuffare ekonomiskt klimat och nya säkerhetshot är utmanande, så gör det också Telia mer relevant. Vi ser att behovet av digitalisering ökar för att effektivisera processer och för att lyckas med det krävs en trygg och säker partner med lokal förankring. Det kan exempelvis handla om IT-support och säkerhetstjänster för mindre företag och molntjänster för de lite större, som produceras via våra säkerhetsklassade datorhallar. Vi kommer också att bygga fler privata 4G- och 5G-nät i t ex fabriker, i hamnar och vid sjukhus för att stärka den lokala digitala infrastrukturen när mer kritiska processer digitaliseras.
Vad tror du kommer att bli de viktigaste frågorna för telekombranschen under 2024?
Omvärldsläget och konjunkturen är naturligtvis något som kommer att fortsätta påverka både oss och samhället i stort. Men jag är trygg i att vi har en robust plan för både Telia och vår företagsaffär för de kommande åren. Säkerhet och hållbarhet tror jag blir de viktigaste frågorna för branschen - både hur vi hanterar dessa i vår egen verksamhet och i leverantörskedjan. Men även hur vi kan hjälpa företag och organisationer bli mer hållbara och säkra genom våra tjänster.
Ta till exempel utvecklingen av smarta elnät som är helt avgörande för den gröna omställningen av hela samhället och som bygger på att man kan digitalisera hela elnäten för att kunna hantera flödet och distributionen av el på ett mycket mer effektivt sätt och från nya energikällor, som sol och vind. Digitaliseringen av denna samhällskritiska infrastruktur kräver i sin tur en robust och säker digital infrastruktur med högtillgängliga och tillförlitliga datanät i botten. Här ser vi ett stort intresse från energibranschen och vi jobbar med flera aktörer kring detta, bland annat Ellevio.
Men frågan om kundupplevelse (CX) kommer också att fortsätta toppa agendan för telekombranschen. Vi ser hur hela branschen går framåt och får mer nöjda kunder men det finns mer att göra. Och detta är något som är en av våra topprioriteringar på Telia.