Bahnhofs vd Jon Karlung avslutar Telekomnyheternas julserie 2023. Han lyfter bland annat att Bahnhof lagt grunderna för en nordisk expansion, hur prishöjningar i stadsnäten underminerar förutsättningarna för öppna nät samt hur lågkonjunkturen tvingar operatören att vässa sina tjänster och erbjudanden.
TN: Vilka ser du som de viktigaste händelserna på telekommarknaden under 2023?
Året präglas av en tsunami av prishöjningar i stadsnäten. Det här har skett i flera steg under hela året, och vi ser nog inte slutet på det än. Det är många som samlats runt köttgrytorna. Nätägare, kommunikationsoperatörer och sist men inte minst allmännyttan. De senare lägger ju på mellan 150 och 200 kr i månaden extra, som i slutändan landar hos det enskilda hushållet. Det här underminerar förutsättningarna för öppna nät. Effekten blir att marknaden i stället drivs mot kollektiva och slutna lösningar.
Jag är marknadsliberal. Men privata infrastrukturmonopol leder oftast till vertikal integration. Det underminerar i sin tur villkoren för konkurrens på tjänstenivå. Vi får i slutändan ett Sverige där priset för bredband kommer att bygga på samma princip som biljettpriset på Arlandabanan. Min erfarenhet är att alternativet - offentligt ägd lokal och regional fiberinfrastruktur - som erbjuds på konkurrensneutral grund (gärna enligt Stokab-modellen) ger bättre förutsättningar. Tyvärr har varken PTS eller KKV förstått ett dyft av marknaden. Strategiskt satsar Bahnhof på att med full kraft öka antalet direktansluta kommersiella lokaler och bostadsrätter.
På tekniksidan händer det väldigt mycket intressant. Jag tycker själv det är extra spännande att alternativa trådlösa tekniker (både WiFi7 på 6 GHz-bandet och privata 5G nät) sätter etablerade strukturer under press. Det blir ju oerhört dyrt att strössla Sverige med basstationer med traditionella cellulära telekommodeller, när det finns alternativ teknik som gifter sig väl med redan existerande fiber, både till prestanda och affärsmodell. Konsumentsidan trycker så att säga på från andra hållet. Varför nöja sig med mindre än 9,6 Gbit/s trådlöst med WiFi7?
TN: Vad har varit era största framgångar under året?
Vi har på allvar lagt grunden till en nordisk expansion. I Finland har vi till exempel ett ordentligt brohuvud för att kunna växa vidare. Men vi har också andra projekt som vi jobbar med aktivt i Skandinavien. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det fantastiskt kul att Bahnhof klarar tillväxt, och dessutom stärker lönsamheten på ett strålande sätt. Bahnhof är nu den största "altnet" operatören i Sverige. Jag vill lyfta vår företagsförsäljning som nu ökar. En av våra stora framgångar är till exempel tillströmningen av nya kunder till vårt DDos-skydd.
TN: På vilket sätt har den pågående lågkonjunkturen påverkat er verksamhet?
Jag är väldigt positiv. Ja, det är för hushållen såklart ett kärvt läge! Men för oss som bolag syresätter lågkonjunkturen organisationen och de tjänster vi erbjuder. Det tvingar oss att vässa affärsmodeller och tekniska lösningar. Det viktigaste vapnet är att kunna kriga med pris och hålla nere de egna kostnaderna, samt att snabbt kunna genomföra förändringar. Allt det här passar oss perfekt som bolag! Sen finns det enskilda detaljer jag uppmärksammar. Det verkar till exempel som att linjär-teve äntligen sjunger på sista versen. I bästa fall blir år 2024 året då onödigt fluff åker ut.
TN: Hur tror du att 2024 kommer att bli för er?
Vi räknar såklart med att ta hem ett stort pris i telekomgalan. Gärna i kategorin årets bästa operatör. Det har ju blivit något av en tradition. Men sen är det också ett jubileumsår. Bahnhof fyller 30 år. Det ska vi fira med riktiga kanonerbjudanden. I verksamheten kommer vi att fortsätta ta marknadsandelar på nätsidan. Under 2024 kommer vi att få ordentligt fäste utomlands. Sen kommer vi att färdigställa ett nytt datacenter i Kista som blir en naturlig mötesplats för ljus och människor.
TN: Vad tror du kommer att bli de viktigaste frågorna för telekombranschen under 2024?
Jag hoppas på en favorit i repris! I bästa fall får vi ett slags fildelningsbråk 2.0. Några av operatörerna har ju nu valt att sätta sig i samma båt som filmbolagen. Det dolda motivet är ju då att skydda den del av telekomtjänster som vilar på försäljning av innehållstjänster. Bahnhof har inte samma ingångsvärde. Vi kommer att göra tvärtom; med alla medel skydda rätten till en privat kommunikation. Jag ser mig ju lite som en forna tiders brevbärare (kanske inte Postnord). Folk får prenumerera på vad de själva vill. Men det är inte brevbärarens uppgift att öppna och läsa posten.