NYHETSARKIVET
8 feb 2012 11:59
Telenor ökade intäkten per mobilkund med 11% på ett kvartal
Telenors intäkt per mobilkund ökade med 11 procent till 386,9 kr/mån under det sista kvartalet förra året (328,2 kr/mån Q3 2011). Det framgår av bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag.

– Siffran påverkas av den kraftiga handset-försäljning som vi har sett i samband med den kundtillväxt på totalt 57 000 mobilkunder som vi har haft under kvartalet, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor i Sverige, till Telekomnyheterna.

Telenors kundtillväxt som främst kommit inom mobilabonnemang (+55 000 jämfört med Q3) har dock inneburit att bolagets ebitda-marginal har sjunkit till 19,5 procent, vilket är den lägsta nivån sedan våren 2009.

TN: Kommer ni att släppa efter på kundintaget för att driva upp marginalen nu eller hur ser er marknadstaktik ut?

– Vi planerar att hålla en jämnt hög nivå när det gäller kundintaget. Vår nya abonnemangsportfölj där kunderna kan byta abonnemangsform under avtalsperioden har slagit väl ut samtidigt som vi har effektiviserat våra säljkanaler. Dessutom vill jag lyfta fram vårt samarbete med Media Markt, som har fungerat riktigt bra, säger Lars-Åke Norling.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108