Svenskarna har god digital kompetens men är inte bäst varken internationellt sett eller inom EU och för att de digitaliseringspolitiska målen ska uppnås krävs stora insatser inom utbildning och arbetsliv. Det fastställer Digg, Myndigheten för digital förvaltning, i en ny rapport.
Två tredjedelar av Sveriges vuxna befolkning har åtminstone grundläggande digitala färdigheter. Det är över EU-genomsnittet men samtidigt även under EU-målet på 80 procent. Finland och Nederländerna toppar listan och totalt ligger fyra EU-länder högre än Sverige.
Digg-rapporten har tre områden som huvudfokus för var det behövs större insatser för att öka svenska befolkningens digitala kompetens: privat- och samhällslivet, arbetslivet samt utbildningsväsendet.
Rapporten visar att yngre, studerande och högutbildade har stor digital kompetens men ändå ligger genomsnittet i Sverige lägre än flera andra EU-länder. Dessutom har svenska näringslivet och offentliga sektorn svårt att hitta IT-specialister, Sveriges höga andel av dessa till trots.
"Vi behöver bli bättre på att omskola och uppdatera den digitala kompetensen. Dessutom behöver vi höja kompetensen hos lärarna och väcka intresse hos unga tidigt i livet. Det är också viktigt att inkludera digitala moment i alla utbildningar, inte bara renodlade IT-utbildningar", säger Digg-analytikern Sven Lindmark, som även är en av rapportförfattarna.
Digg menar att Sverige behöver en uppdaterad och övergripande digitaliseringsstrategi och en bättre uppföljning av den digitala kompetensen för att möta framtidens utmaningar.
"Här skulle en sammanhållande aktör som koordinerar och följer upp utvecklingen av digital kompetens på olika nivåer kunna vara en insats som leder utvecklingen i rätt riktning", säger Sven Lindmark.