Förra veckan ägde årets upplaga av teknikmässan Consumer Electronics Show (CES) rum i Las Vegas. Av medierapporteringen att döma var AI den dominerande trenden men det fanns även andra intressanta fenomen att lyfta från världens största techevent.
Bland de nordiska aktörerna var bland annat Telenor Connexion på plats i Las Vegas. Bolagets CTO Martin Whitlock delar med sig av sina reflektioner om mässan till Telekomnyheterna.
TN: Vilka är dina generella intryck från årets CES-mässa?
CES är enormt stort och har en imponerande representation från alla tänkbara vertikaler och geografier. Framför allt får jag en känsla av att asiatiska bolag är välrepresenterade jämte de lokala amerikanska. Noterbart också att fordonsindustrin är på plats i hög grad, naturligtvis genom hela EV charging-vertikalen som ju är i ropet, men även biltillverkare och deras underleverantörer är där.
TN: Vad stack ut mest?
Jag tror alla som passerade LG:s vägg av transparanta bildskärmar plockade upp sina telefoner för att filma. Imponerande för ögat, även om det ska bli intressant att se hur dessa skärmar kommer användas i praktiken.
TN: Noterade du några trender på mässan som du tror kommer vara väldigt viktiga för telekombranschen den kommande tiden?
Det är svårt att hitta en utställare vars produkter inte redan är uppkopplade eller åtminstone har hög potential att bli det. IoT är en självklar komponent i de flesta fall. Och om det för några år sedan primärt handlade om industriella applikationer som var i behov av uppkoppling så är det tydligt att även Consumer IoT är här på riktigt, vilket är lovande för fortsatt tillväxt inom IoT-området.