Tillgång till en bra uppkoppling inomhus är viktigt för hyresgäster och en bra mobiluppkoppling blir allt mer kritiskt på arbetsplatser, inte minst som ett bra substitut ifall wi-fi-uppkopplingen går ner. Ändå verkar det råda skillnader i uppfattningen om hur viktigt inomhuskonnektivitet är mellan fastighetsägare och hyresgäster, visar en ny analys av Proptivitys systerföretag Newsec.
I rapporten Connected Properties har Newsec via en enkät frågat båda sidorna om tillgången till bra uppkoppling inomhus, till vilken grad hyresgäster påverkas negativt av brist på bra uppkoppling samt om det finns tillgång till bra mobil- eller wi-fi-uppkoppling just nu.
En skillnad i responsen är att 44 procent av fastighetsägarna inte tycker att bra mobiltäckning inomhus är viktigt för hyresgästerna. Det är 56 procent som anser att det är kritiskt eller viktigt. Men 68 procent av hyresgästerna tycker att mobiltäckning inomhus är väldigt viktigt och kommer vara ett krav vid framtida val av kontor, enligt analysen.
Gapet beror förmodligen inte på att fastighetsägare är ointresserade av frågan utan mest på en bristande kunskap om hyresgästernas preferenser, uppger Newsecs analyschef Adam Tyrcha till Telekomnyheterna.
- Genom insamling och analys av data kan en tydligare bild framträda kring hyresgästers preferenser och behov, vilket är avgörande för att förstå marknaden. Det kan också vara en fråga om brist på kunskap när det kommer till tekniska aspekter och möjligheterna att faktiskt förbättra inomhustäckningen. För att minska gapet är det avgörande att informera och utbilda fastighetsägare om fördelarna. På så vis kan man öka medvetenheten om hur bättre uppkoppling kan förbättra fastighetens attraktionskraft och i förlängningen förbättra hyresgästupplevelsen, säger han.
Att många hyresgäster gärna ser en bättre mobiltäckning inomhus kan bero på att hela 46 procent svarade i enkäten att deras wi-fi-täckning inte fungerar bra. Hela 69 procent svarade dessutom att detta påverkar de negativt medan 66 procent svarade att en dålig mobiltäckning även påverkar deras vilja att komma till kontoret.
Här finns en möjlighet för telekombranschen att erbjuda bättre lösningar men då måste även deras kommunikation med fastighetsägare bli bättre och mer proaktiv.
- Här är det viktigt för telekomföretag att genomföra sin egen analys eller söka extern hjälp om det behövs, samt ha förståelse för fastighetsägarnas perspektiv och kunskapsbehov. Denna analys kan ge insikter om specifika marknadsbehov och ökad kunskap om kundbeteenden. Det leder till att man kan erbjuda skräddarsydda lösningar som möter både fastighetens och hyresgästens behov, säger Tyrcha.
Brist på kunskap och samarbete mellan telekom- och fastighetsbranschen gör att det inte investeras tillräckligt i nuläget.
- För att effektivt ta itu med dessa hinder är det nödvändigt att integrera dataanalys och kunskapsspridning i sina strategier. Det blir allt viktigare att öka medvetenheten hos båda parter om den stora efterfrågan på bättre inomhustäckning. Båda parter blir också mer benägna att investera i förbättrad inomhustäckning när de har en ökad förståelse för de ekonomiska fördelar som finns, avslutar Tyrcha.