Det är inte längre bara besparingar som är nyckeln till framgång för Telenors pan-nordiska organisationsbygge. Nu handlar det om att skapa tillväxt och hitta en bra tjänsteportfölj som går att rulla ut effektivt på alla marknader. Det är en av de stora konklusionerna när Telekomnyheterna sitter ner i en långintervju med Telenors nytillträdda Nordenchef Jørgen Rostrup.
- Vi har en annan tid i dag. Tidigare satt varje land med lokala teknik- och it-lösningar, samtidigt som det inte fanns några regulatoriska fundament för att kunna samarbeta. Det är klart att det var svårt att ha en annan agenda än kostnadsperspektivet då, säger Jørgen Rostrup.
TN: Som sagt, en samnordisk verksamhet har varit på agendan länge och olika chefer har passerat revy i en strid ström utan att egentligen få så mycket att hända. Vad är det som gör att det kommer att lyckas nu?
- Kort sagt så skulle jag vilja säga att allt är anledningen nu. Jag tror att summan av allt som sker gör att det kommer att lyckas. Ta ett enkelt exempel; Nu har vi kunder som under de senaste 15 åren har blivit mer och mer vana att använda appar i mobilen, i ett gränssnitt som är likadant om det så är i Norge, Finland, Sverige, Danmark eller resten av världen. När vi åker till Rom så startar vi en taxi-app som fungerar där. Alla använder tjänster som Google, Gmail, Netflix och Facebook. Det sker helt enkelt en konvergens som inte har skett på samma sätt tidigare.
- Det tror jag gör att kunderna är mer villiga att ändra sina arbetsvanor och använda nya verktyg. Det betyder att vårt behov att vara helt granulär på en enskild marknad är mindre, och kundens fördel av en större och bredare lösning är större. Ta till exempel en säkerhetslösning, inte bara på konsumentmarknaden, utan även på företagsmarknaden, som nu kan tas från Norge till Finland, till Danmark och vidare till Sverige, det är något som inte gick för några år sedan men som funkar nu. Visst finns det skillnader på hur saker fungerar på de olika marknaderna, men en gemensam lösning kan ändå vara det bästa alternativet, för att kunderna ska få en högre kvalitet.
Enligt Jørgen Rostrup handlar många av de nordiska framtidssatsningarna som Telenor gör i dag om att skapa förutsättningar för en framtid som man ännu inte vet exakt hur den blir.
- Kanske sitter vi om några år och har en annan syn på hur vi kan driva infrastruktur över landsgränserna. Inte för att vi ska samla allt i Stockholm, men för att vi ska kunna drifta det från Stockholm eller Köpenhamn, om det är rätt och vi har en enhetlig verksamhet. Det förutsätter i så fall att vi tar de rätta teknologistegen i dag. Vi behöver bli cloud native och om vi i dag gör det i en nordisk kontext så att vi redan nu sitter på en och samma nordiska plattform så är vi väl förberedda om vi i framtiden får regulatorisk lov att köra nätet samordnat från en central plats i framtiden. Vem vet om det i framtiden dyker upp behov från viktiga samhällsfunktioner som försvaret eller sjukvården, som börjar arbeta över gränserna i Norden. Då är vi förberedda.
- Därför tror jag att potentialen i det som sker nu är stor. Det är många faktorer som gör att det är allt mindre den inkrementella kostnadsoptimeringen som är viktig för ett nordiskt samarbete.
- Jag anser att det är oansvarigt att inte försöka göra det vi gör. Det skapar fördelar för kunderna det handlar primärt inte om att vi primärt ska tajta till organisationen säger Jørgen Rostrup.