NYHETSARKIVET
2 feb 2024 11:54
Telenors Nordenchef: Tillväxt nyckel till bättre nät
Telekombranschen har inte hängt med i utvecklingen att ta betalt för sina tjänster och risken med det är nät med sämre kvalitet. Det säger Jørgen Rostrup, nytillträdd Nordenchef på Telenor i samband med en längre intervju med Telekomnyheterna.
 
- Jag anser att branschen inte har hängt med i utvecklingen att ta betalt det man borde för att leverera de tjänster vi gör och att för att fortsätta göra det med kvalitet, säger Jørgen Rostrup och fortsätter.
 
- På sitt sätt är detta operatörernas eget enskilda problem, men samtidigt är det inte så. Du kan se de operatörer ute i världen som har lägst genomsnittsintäkt per kund, ARPU, de har nästan genomgående sämst kvalitet på en tjänst som bara blir mer och mer central och är helt fundamental för samhället i dag.
 
Ser man på de nordiska marknaderna så menar han att Danmark är den tuffaste marknaden där lönsamheten är låg vilket är något som Danmark borde vara oroligt för. Om de vill hänga med i den digitala utvecklingen och ha en bra kvalitet så borde de ha en annan prisbild.
 
- Danmark är ju lätt att bygga ut, när det kommer till mobilnät, särskilt om man jämför med ett land som Norge.
 
- I Norge har vi en bra ARPU och vi har samtidigt ett väldigt bra mobilnät. Om man tittar på den norska geografin med alla fjäll, fjordar och öar, och en marknad där var och varannan invånare har stuga i fjällen, där de vill ha full täckning. Det innebär de absolut tuffaste förutsättningarna för att bygga ett välfungerande mobilnät och ändå har vi ett av världens bästa mobilnät.
 
- Jag tror att kvalitet är en väldigt viktig parameter i Norden för att klara de framtida kraven på olika tjänster. När vi på Telenor nu bygger ut 5G-nätet i Norge så gör vi ett mycket större jobb än att bara rulla ut ett nät så snabbt och enkelt som möjligt. Vi arbetar mycket med uppkopplingen av den separata masten, vilket i och med det innebär ett kluster av torn och basstationer. Vi säkrar redundansen genom att bygga dubbel tillgång fram till basstationerna. Samtidigt moderniserar vi 4G och ökar kapaciteten, särskilt i Norge, men också i Sverige och Finland, har vi vädrets makter med jordskred, snöskred och vårflod. Vi vill ha ett nät som kan stå emot och håller för dessa utmaningar.
 
- För vår del handlar detta om att vi vill ha en position med ett väldigt robust, starkt och säkert mobilnät. Målet är att vi ska nå dit på alla de nordiska marknader där vi finns, men i dagsläget har vi inte return of investment för att nå dit överallt, säger han. 
 
För att skapa värde handlar det för Telenor om att fylla på med tjänster i en more-for-more-strategi.
 
- En del i arbetet handlar om att spegla inflationsbilden i de priser vi sätter, men samtidigt att paketera med tjänster som kunderna vill ha. Vi har gett säkerhetstjänster en central roll, men har även andra olika tjänster. Marknaderna skiljer sig åt på många sätt men universellt i de nordiska länderna är att säkerhetsfrågan är väldigt viktig. I dag finns ungefär fem miljoner företag i Norden och 20 procent, motsvarande en miljon företag, har upplevt någon form av fraudförsök. Så det finns verkligen en efterfrågan efter dessa tjänster både på konsument- och företagsmarknaden, säger Jørgen Rostrup.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108