Den transformation av telekombranschen är i just nu är den största på många år, kanske den största sedan mobiltelefonen kom. Det anser Telenors Nordenchef Jørgen Rostrup i den sista delen av den artikelserie som bygger på Telekomnyheternas intervju med honom.
- Det skifte som sker inom telekom nu är det största på många år, kanske det största sedan mobiltelefonen kom. Det gör att vi branschaktörer har stora krav på oss när det gäller beslutsfattande. Vi vet inte hur det kommer att bli, men vi inom Telenor vet att det är en del beslut och val vi måste göra nu för att vara aktuella i framtiden och frågan är många gånger om vi är snabba nog, säger Jørgen Rostrup till Telekomnyheterna.
Transformationen mot nya tjänster innebär att operatörerna bland annat måste minska sina kostnader för de befintliga delarna i teknikstrukturen, något som är en utmaning.
- När det gäller transformation så bygger den på två hörnstenar. Den ena är att bli mer effektiv till samma kostnad. För Telenors del innebär det att vi dramatiskt måste minska kostnaden för legacy, det vill säga till exempel backbone, för att vi ska kunna investera i de nya aktiviteterna. Det innebär att vi måste vrida vår aktivitetsbas, för om vi inte gör det så blir vi sittande och får betala mer och mer för samma nät som gör samma sak som för några år sedan. Då får vi inte överskott eller energi till det som kunderna vill ha mer av. Kunderna utgår från att nätet finns där och är robust, men de vill ha säkerhetstjänster, försäkringstjänster och entertainmentlösningar. Ekvationen för att lösa detta är något som både vi och våra konkurrenter sitter med; hur vi flyttar våra medel till tillväxt.
TN: Hur ligger Telenor till i den utvecklingen, jämfört med de konkurrerande operatörerna?
- Jag tror att vi ligger ganska bra till i konkurrensen på den nordiska marknaden. Det finns andra aktörer som gör många saker bra då marknaden i Norden är konkurrenskraftig och sund. Vi är nöjda med vår relativa position i Norden. För att lyckas i Norden behöver man vara bland de bästa i världen. På många sätt har vi de kanske mest avancerade kunderna här i Norden, säger Jørgen Rostrup.