I dag är det tio år sedan Telenors fightingbrand Vimla inledde sin beta-lansering som mobiloperatör. Jubileet firas med extra surf till kunderna och tårta till några av de kunder som varit med sedan starten.
När Vimla startade på riktigt i slutet av mars 2014 var målgruppen mobilkunder som var engagerade och ville vara med och påverka. De som inte lyssnar traditionell reklam, utan vill hellre själva söka upp relevant information genom rekommendationer från sina vänner eller i diskussionsforum som Flashback.
"De lockas inte heller av de traditionella erbjudandena som operatörerna erbjuder, som att binda upp sig på ett abonnemang bara för att få en telefon på köpet. Med Vimla vill vi därför erbjuda dem ett abonnemang utan bindningstid där vi har ett eget forum där vi släpper ordet fritt och skapar öppna diskussioner om allt möjligt", berättade den dåvarande Vimla-chefen Johan Littorin, numera sverigechef på Storytel, för Telekomnyheterna.
Vid tiden för lanseringen erbjöd Vimla ett abonnemang med fria samtal, sms och 1 GB mobildata för 200 kr per månad.