Aktörer i offentlig sektor är de som oftare blir utsatta för cyberattacker jämfört med privata aktörer men företrädare uppger samtidigt att de är förberedda och har högre förtroende för det egna säkerhetsarbetet.
Det skriver Telenor, som låtit göra en nordisk undersökning om digital säkerhet.
Samtidigt uppger privatpersoner i undersökningen att de har ganska lågt förtroende för myndigheters förmåga att stå emot cyberattacker.
Telenors undersökning visar också att svenska företag lägger minst vikt vid att agera transparent och vara öppna om incidenter jämfört med de nordiska kollegorna. Bara strax över hälften (51 procent) av företagen tror att transparens kring incidenter bygger förtroende, medan siffran i andra länder ligger på mellan 60 och 70 procent. Svenska företag verkar också mindre oroade över att attacker ska skada varumärket eller verksamheten.
"Vi är nog lite naiva i Sverige och det oroar mig att många av svaren tyder på att det saknas kunskap bland företagen. Just bristen på kunskap och expertis uppges också vara det största hindret från att skydda sig så här borde vi kunna göra insatser i Sverige. Med tanke på att kunskapsnivån är lägre än nödvändigt borde investeringsviljan vara stor, men även här ligger vi tyvärr lägst i Norden", säger Marcus Lundblad, säkerhetsexpert på Telenor.
Som motvikt till rapportens slutsats om offentliga sektorns förtroende för det egna digitala säkerhetsarbetet kan nämnas veckans rapport från MSB, där myndigheten i stället konstaterade att IT- och cybersäkerhetskunskapen inom samma sektor behöver bli klart bättre. Nästan sju av tio organisationer inom offentlig förvaltning saknade enligt MSB grundläggande delar som krävs för ett gediget arbete med IT-säkerhet.
I undersökningen fick deltagarna också frågor om AI och säkerhet, där svaren visade att svenska invånare är minst oroade över AI-relaterade bedrägerier samtidigt som de har lägst förtroende för att de ska upptäcka dessa. Företagen är mer optimistiska kring användningen av AI, men både de och privatpersonerna anser att teknologin skapar mer skada än nytta för samhället.
Vad gäller användning av AI inom privat och offentlig sektor så verkar Sverige ligga efter övriga Norden, där bara nio procent uppger att de använt AI som ett verktyg. I övriga Norden ligger det på 13 till 18 procent.