En AI-hype, cybersäkerhet och "monetisation", hur telekomoperatörerna ska kunna tjäna mer pengar var de största intrycken från årets Mobile World Congress i Barcelona. Det framgick av gårdagens nätverksträff om lärdomar från mässan som EY och Telekomnyheterna arrangerade.
I panelen deltog Telenors Andreas Kristensson, ansvarig för affärsutveckling och IoT, Telias kommunikationschef Tobias Gyhlenius, Tele2 IoT:s produkt- och teknologichef Nicklas Löthen samt Pernilla Jonsson, Ericssons chef för consumer & industry lab.
Det konstaterades att AI återigen stod högt på hypekurvan men paneldeltagarna var överens i förhoppningen om att hypen nått sin kulmen samt att branschen nu måste se tydligare tecken på vad teknologin kan användas till.
"AI-hypen är där, men i samtal börjar man nu se tydligare tecken på user cases så den börjar hitta sin rätta form", sa Tele2:s Nicklas Löthen.
En spaning från Telenors Andreas Kristensson handlade om 5G-laptops och han trodde att den marknaden kommer ta fart under 2024 och att 5G-datorer kommer börja rullas ut på bred front. Under MWC aviserade ju Telia att de tillsammans med T-Mobile och SoftBank ska samarbeta med Ericsson, Microsoft och Thales för att provköra en ny lösning som kopplar upp bärbara datorer mot 5G och som gör att enheterna automatiskt kan byta nätverk vid förflyttning.
Det här var viktigt även ur en säkerhetssynpunkt, ansåg Kristensson. Ericssons Pernilla Jonsson sa att medvetenheten i branschen om cybersäkerhet och en resilient infrastruktur blivit högre nu.
Ur ett svenskt perspektiv var Kinneviks offentliggörande av avsikten att sälja hela sin andel i Tele2 till franska telekomkoncernen Iliad också ett stort samtalsämne under mässan eftersom den kommunicerades den första dagen. Vad som kommer hända med Tele2 samt vilka effekter det får på marknaden är högst spekulativt i nuläget. Däremot var affären väntad, ansåg Telias Tobias Gyhlenius, även om just köparen inte var det.