NYHETSARKIVET
11 mar 2024 12:28
Konsumentverkskritik mot 2G- och 3G-försäljning
Det finns stora problem för svenska konsumenter på marknaden med anledning av den kommande avvecklingen av 2G- och 3G-näten. Många näringsidkare säljer och marknadsför varor som är beroende av näten eftersom utan att lämna information om nedläggningen samt dess konsekvenser på produkterna, konstaterar Konsumentverket i en ny promemoria.

I de fall där brister uppmärksammats ska Konsumentverket nu inleda tillsynsärenden.

Efter en riktad informationsinsats 2023 mot konsumenter och näringsidkare om konsekvenserna som kommer när 2G- och 3G-näten avvecklas följde myndigheten upp med en granskning i januari i år av näringsidkares webbsidor för att se om de informerar om nedläggningen samt vad det kan innebära för varornas funktionalitet. Granskningen omfattade telekombranschen, elektronikbranschen och annan detaljhandel som sport och fritid.

"Under Konsumentverkets granskning har det kunnat ses att varor som är beroende av nyss nämnda nät fortfarande marknadsförs och säljs, utan information om att varorna kommer att sluta fungera i samband med nedläggningen av näten. Konsumentverkets granskning visar att 17 av de 36 näringsidkare som ingått i granskningen säljer och marknadsför varor vilka är beroende av 2G- och 3G-näten", skriver KOV.

Telekombranschen har klarat sig bra då det framgår att fyra bolag och dess varumärken inte marknadsför eller säljer varor som påverkas av nedsläckningen. Dessutom informerar de om det på sina webbplatser, skriver KOV.

Värre ser det ut för de övriga branscherna som elektronikhandel och sport- och fritid. Där konstaterar KOV att inget av bolagen som säljer och marknadsför produkter beroende av 2G- och 3G uppfyller de krav som finns.

"Hos alla, förutom ett av bolagen, som säljer nyss nämnda varor saknas tydlig information om nedläggningen av näten och konsekvenserna av densamma i marknadsföringen av de aktuella varorna", skriver KOV.

Bland produkterna som säljs och marknadsförs finns mobiltelefoner, antenner, GPS-spårare och smartklockor. Mobiltelefonerna som marknadsförts med bristande information om nedsläckningen har främst riktat sig till äldre. Dessutom säljs smartklockor med GPS avsedda för barn utan relevant information om det som är på gång med 2G- och 3G-näten samt hur produkterna kommer påverkas och fungera därefter.

"Granskningen har även visat att det förekommer marknadsföring av produkter vilka är beroende av 2G- och 3G-näten på bolagens webbplatser, men att varorna inte är tillgängliga för köp då de inte finns på lager för tillfället. Det har även kunnat ses att varor är slut online men att de finns tillgängliga i bolagens fysiska butiker", skriver KOV.

Nu ska de uppmärksammade fallen bli föremål för tillsynsärenden där alla berörda bolag ska få ta del av redogörelser från myndigheten. Därefter ska bolagen få tillfälle att yttra sig och informera om planerade åtgärder.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108