NYHETSARKIVET
13 mar 2024 11:53
Mobil i skolan en komplex fråga enligt forskning
Att förbjuda mobiltelefoner i skolan innebär inte självklart en högre kunskapsnivå, såsom politikerna framställer det. Det rapporterar Forskning.se, som har intervjuat ett antal forskare inom pedagogik och utvecklingsprocesser.

"Det finns fördelar med ett mobilförbud och det finns nackdelar. Vanligtvis när man gör bestämmelser, handlar det om att skydda dem som är svaga och sköra och i just det här fallet tror jag att det finns många sköra och svaga som inte mår så bra av mobil i skolan. Så av den anledningen tycker jag att det är bra förslag", Pär Nyström som forskar om utvecklingsprocesser hos yngre barn vid Uppsala universitet, och fortsätter.

"Däremot kan barn som tycker om skolan, vill lära sig och har en bra koncentrationsförmåga, få ut mycket av mobiltelefoner. Då kan mobilen fungera som ett hjälpmedel. Men för barn som har svårt att koncentrera sig eller inte trivs i skolan, blir mobilen dock till ett hinder. Det är svårt att dra alla barn över en kam, ingen lösning kommer att fungera för alla."

En avhandling från Anita Grigic Magnusson vid Göteborgs universitet, från december 2022 visade att elever använde sina mobiler i skolan trots mobilförbud. Detta då de ändå smyger med telefonerna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108