Den brittiska tillsynsmyndigheten Ofcom ska utreda Ericssonägda cloudoperatören Vonage och dess regelefterlevnad av lagstadgade krav på tillgång till nödsamtal. Anledningen är en incident som Vonage själva rapporterade i höstas, där företagskunder upplevde störningar när de behövde nödsamtalstjänster mellan den 23 oktober och den 3 november.
Kraven enligt kommunikationslagstiftningen i Storbritannien ger vid lag att leverantörer av kommunikationstjänster måste vidta alla lämpliga åtgärder för att identifiera risker, vara förberedda i fall störningar inträffar samt säkerställa att alla steg tagits för att kunder ska kunna ringa räddningstjänst utan störningar.
Ofcom meddelar att utredningens mål är att ta reda på fakta kring incidenten och därmed avgöra om Vonage på något sätt kan anses ha brustit i sin regelefterlevnad.
Brittiska nyhetstjänsten Thinkbroadband skriver att det inte är första gången Ofcom utreder Vonage för störningar till samtal till räddningstjänsten. För sex år sedan fick bolaget böta 25 400 GBP, motsvarande 337 243 kronor i dagens kurs, även om det rörde routing av samtal den gången och inte VoIP.