Under många år har lågprisvarumärket Hallon stått för majoriteten av Tres kundtillväxt, men trenden har vänt och nu är det prepaid som står för nästan hela Tres kundtillväxt. Det visar färska helårssiffror från CK Hutchison, som äger 60 procent av Tre i Sverige och Danmark.
Under det andra halvåret 2023 växte prepaid-kundbasen bara med 4 000 kunder till 769 000 medan postpaid-kundbasen, det vill säga Tre-varumärket, ökade med 69 000 abonnemang till 1 829 000 abonnemang.
Tvärtemot kundutvecklingen har dock den genomsnittliga intäkten per kund och månad, arpu, ökat på prepaid-sidan och minskat på postpaid-sidan. För kontantkorten har arpu ökat till 121,53 kr vid årsskiftet (117,18 vid halvårsskiftet) och för postpaid har den minskat till 239,91 (249,78).
Av rapporten framgår även att Tre nu har full 5G-täckning i mer än tio av landets största städer.